Click this link!

Monday, May 28, 2007

Kerinduanmu Padaku Adalah Utusanku Bagimu

Pada suatu saat, seorang sufi tengah tenggelam dalam doa-doanya. Setan datang menghampirinya dan berkata, "Sampai kapan kau akan terus seperti ini, memanggil-manggil Tuhan. Diamlah kau, Tuhan takkan pernah menjawabmu!
"
Sufi itu menjadi teramat sedih dan termenung diam. Ia tak meneruskan doanya.
Di malam harinya, Nabi Khidhir hadir dalam mimpinya dan bertanya, "Mengapa engkau berhenti menyeru Tuhanmu?"

"Karena jawaban dari-Nya tak juga kuterima," berkata sufi itu.

Khidhir menjawab, "Tuhan sendiri yang menyuruhku untuk datang padamu. Dia berkata: Bukankah Aku yang memerintahkanmu untuk berdoa? Bukankah Aku yang menyibukkanmu dengan nama-Ku? Rintihanmu memanggil nama-Ku; Allah, Allah! adalah jawaban-Ku untukmu.
"Kerinduanmu pada-Ku adalah utusan-Ku bagimu. Akulah sumber dari semua air mata dan rintihanmu. Akulah yang memberi sayap bagi iringan munajatmu."

Friday, May 25, 2007

Knowledge



Knowledge is not what is memorised,
Knowledge is what benefits. (Imam Shafi')

Ya Huu

Thursday, May 24, 2007

Berharapkan nikmat dr awan yang mendung


Seorang ahli hikmah pernah berkata :

“Bukanlah diharapkan dari awan mendung yang mendatangi itu sekadar turunnya air hujan yang melimpahi bumi, tetapi apa yang dikehendaki ialah berbuahnya pohon-pohon dari bumi yang gersang.”

# Mendung adalah lambang kepada kehadiran Warid Al-Ilahiyyah
# Bumi adalah hati tempat tadahannya.
# Berbuahnya pohon-pohon adalah rezeki maknawi yang penuh keberkatan.


Warid Al-Ilahiyyah yang datang itu bukanlah sejenis kerana ia kaya dengan bentuk-bentuknya yang tersendiri, sekadar menyatakan Esa dan AgungNya Zat Yang Maha Tinggi itu.

Terkadang ia datang:

* Dalam saat-saat yang diperlukan oleh bumi yang sekian lama kering kemarau; cukup sekadar mendinginkan udara dan menyejukkan bumi yang telah lama panas.
* Sekejap-sekejap pada waktu panas yang berkala, cukup sekadar membersihkan jalan dan longkang yang kotor.
* Berpanjangan datangnya sehingga lemas dan rosak binasa segala haiwan, manusia, pokok kayu dan harta benda, cukup sebagai satu musibah dan malapetaka
* Dengan ganas dan keras, sehingga tercabut segala sesuatu yang terpacak dan berdiri pada bumi, cukup sekadar menyatakan betapa kuat dan kuasanya ia.

Ia boleh datang dalam pelbagai bentuk dan wajah.

* Terkadang dengan puji-pujian dan kunjungan orang ramai
* Terkadang dengan caci-cela herdikan makhluk-makhluk Allah
* Terkadang dengan pelbagai nikmat kesenangan zhohir atau batin
* Terkdang dengan bala-musibah zhohir atau batin.

Ia cuma berbeza dari segi bentuk atau wajahnya, tetapi dari segi puncanya ianya Satu.

Kenapa hati jinak bila mendapat pujian dan kunjungan orang ramai, sedangkan sewaktu caci-cela hati menjadi liar?
Kenapa hati mesra bila dengan nikmat kesenangan sedangkan sewaktu bala meronta-ronta?

Berdentam-dentum bunyi guruh dan petir yang menyambar mengiringi awam mendung yang berarak, namun tidak setitik pun air hujan gugur ke bumi buat menumbuhkan pohon-pohon yang lebat berbuah dari dahan-dahannya yang rendang. Masa yang agak sesuai untuk aku menghisab diri.

Dalam menghisab diri, ketemui satu kunci yang pernah digunakan oleh Sheikh Sufi yang Agung. Kuamat-amati kata-katanya: "Dengan Muhasabah yang sungguh-sungguh akan menyampaikan hamba itu kepada darjat orang Muraqobah." Tambah beliau lagi; "Muraqobah itu adalah sesuatu yang menjadi asal pada segala thoriq yang ada."

Memang benarlah kerana dengan mengkoreksi diri dan bentuk-bentuk yang mendatangi, membawa aku kepada keadaan diri yang mengintai-ngintai dan melihat Allah.

Oleh kerana itu, pada waktu subuh aku memandang untuk melihat bagaimana seseorang memandang kesatuan Tuhan.

¨ Aku melihat bahawa beberapa orang telah melihat Tuhan dengan mata kefakiran dan kefanaan;
¨ Aku melihat bahawa beberapa orang telah melihat Tuhan beberapa orang dengan mata bentuk;
¨ Aku melihat bahawa beberapa orang telah melihat Tuhan dengan mata arah;
¨ Aku melihat bahawa beberapa orang telah melihat Tuhan dengan mata benda;
¨ Aku melihat bahawa beberapa orang telah melihat Tuhan dengan watak dan bintang-bintang;
¨ Aku melihat bahawa beberapa orang telah melihat Tuhan dengan biji benih, dengan cawang dan ranting pepohon.

Dan Tuhan bukanlah tanpa semua ini. Aku mengatakan:

"Oh Tuhan, kadang-kadang aku melihat-Mu dengan mata seseorang yang senang, kadang-kadang aku melihat-Mu dengan mata kefakiran dan kefanaan, kadang-kadang dengan mata terpaksa, kadang-kadang dengan mata berahi, kadang-kadang dengan mata para pecinta. Atau kadang-kadang dengan mata benih yang tersembunyi dalam tanah, kadang-kadang dengan mata pepohon yang rendang.

“Oh Tuhan, kepada siapa sahaja, Kau telah mengurniai mata untuk melihat-Mu, dengan segala macam kebiasaan dan watak dia telah dikurniai, sehingga tindakan-tindakan dan gerakan-gerakannya tak terelakkan berlangsung menurut kebiasaan dan wataknya.


Jika dia melihat Tuhan dengan cara bermacam macam, keadaan ruhaninya juga menjadi bermacam-macam

oleh:Majnun

Ya Huu

Wednesday, May 23, 2007

Bahlul radiallahu anhu

Pada suatu hari, Bahlul anhu sedang berjalan-jalan di Kota Basrah dan tersempaklah beliau dengan sekumpulan budak2 yang sedang bermain2. Antara ramai budak2 itu, ada seorang budak yang tidak ikut serta. Dia hanya memerhatikan sahaja teman2 dia bermain2 sambil dia menangis. Bahlul memerhatikan tingkahlaku budak itu dan dia beranggapan budak itu menangis kerana tiada barang permainan seperti budak2 itu. Kerana setelah diperhatikan memang budak itu tak ada sebarang permainan. Lalu Bahlul mendekati budak yang menangis tu.

"Wahai anakku, mengapa engkau menangis". tanya Bahlul. "Tidak baik menangis macam nie. Biar pakcik belikan permainan seperti itu. Nanti engkau boleh bermain bersama-sama mereka".

Budak itu berhenti menangis sebentar dan kemudian memandang wajah Bahlul dan berkata "Wahai pakcik yang cetek akal. apakah kita ini diciptakan allah untuk berman-main?".

"Mengapa engkau berkata demikian? apakah engkau tahu untuk apa kita diciptakan?" tanya Bahlul.

"Ya, tahu. untuk menuntut ilmu dan beribadah kepada allah " kata budak itu.

Bahlul terperanjat dengan ucapan budak itu kerana dia tidak sangka budak sebegitu kecil mempunyai wawasan yang jitu.

"Semoga allah memberkatimu. dari mana engkau tahu nie " tanya Bahlul lagi.

Budak itu menerangkan ia tahu dari firman allah didalam Al Quran surah Al Mukminum ayat 115 yang bermaksud :-

"Apakah kamu mengira, bahawasanya kami menciptakan kamu secara main-main dan kamu tidak akan dikembalikan kepada kami?"

"Wah...kalau begitu engkau ini seorang hukamak. sila beri aku nasihat!" kata Bahlul setelah mengetahui kecerdikan budak itu.

Budak itu lalu bersyair yang berisikan nasihat tentang dunia dan kerugian orang yang menjadikannya sebagai matlamat hidup. Selepas itu, dia memekik kuat sehingga rebah ke tanah lalu pengsan. bahlul segera mengangkat budak itu dan diletakkan di ribanya. Debu-debu yang ada di kepala dan wajahnya dilapkan hingga bersih. Sebentar kemudian dia sedar dari pengsan.

"Wahai anakku, mengapa sampai begini rupa? engkau masih kecil dan belum mempunyai apa-apa dosa" kata Bahlul.

"Pergi engkau dariku. wahai Bahlul,aku telah melihat ibuku menyalakan api di dapur untuk memasak dengan memakai kayu-kayu yang besar. akan tetapi, api tidak mahu membakar sehingga diumpankan dengan kayu-kayu kecil terlebih dahulu. dari pengalaman itu, aku merasa takut kalau-kalau aku dijadikan kayu-kayu kecil neraka jahanam".

Sekali lagi Bahlul terpinga-pinga akan kepandaian budak kecil itu kerana semua hujahnya bernas dan masuk akal. kerana nasihat budak itu, hati bahlul tergugat, rasa takutnya pada allah memuncak dan dia pun pengsan di situ. dalam keadaan itu, budak kecil itu beredar. dan bila Bahlul sedar dari pengsannya, dia segera kepada kumpulan budak2 yang bermain tetapi budak kecil tadi suda tiada dikalangan mereka.

"Siapa gerangan budak kecil itu?" tanya Bahlul kepada kumpulan budak2 itu.
"Adakah pakcik tak kenal dia?".kata budak-budak itu.
"Tidak aku tidak kenal". kata Bahlul
"Dia itu dari keturunan Husain bin Ali bin Abi Talib Radiallahuanhum"jawab mereka.

Bahlul terkejut dengan jawapan itu apabila ia mengetahui budak itu adalah keturunan Rasululallah s.a.w.

"Kalau begitu, memang patutlah. benih yang berasal dari pokok yang baik, maka tumbuh dan berbuah yang baik pula" kata Bahlul kepada dirinya.

Wallahualam.

Ya Huu

Rasakan sendiri ...


Dalam khazanah kisah kisah sufisme ada diceritakan tentang seorang pemuda yang begitu lantang mencemuh tokoh sufi Zun Nun Al Misri dan tarikatnya. Sesudah si pemuda puas memperlihatkan kebenciannya, Al Misri mencabut cincin daripada jarinya dan berkata, "Bawalah cincin ini ke pasar, gadaikanlah dengan harga satu dinar saja"
Pemuda itu hairan, namun cincin itu diterimanya jua dan dibawa ke pasar. Dia menawarkan kepada para pedagang, dari penjual buah sampai penjual makanan. Tiada seorang pun melirik apatah lagi tertarik. Lalu dengan wajah hampa pemuda itu kembali kepada Al Misri dan berkata, "Engkau membohongiku, cincin ini tidak berharga"

Jawab Al Misri, " Jangan marah dulu, sekarang juallah cincin itu kepada ahli permata. Tawarkan seribu dinar."

Tentu saja pemuda itu menjadi gusar. tapi rasa ingin tahunya membuatkan dia menuruti perintah ahli sufi itu. Sungguh menghairankan, ternyata para pedagang permata berebut untuk membeli cincin itu. Pemuda itu merasa takjub dan bergegas menemui Al Misri dan berkata " Mereka bersaing untuk membelinya."

"Nah." kata Al Misri. "Orang tidak akan mengetahui suatu benda berharga atau tidak jika ia belum mengenalnya. Bagaimana mungkin kamu berani mencaci para sufi dan ilmu tasauf, jika kamu belum mengetahui isinya? Pelajari dulu baik baik, barulah tentukan pendapatmu. Itulah sikap orang bijak."

Companion of my Heart


I have made Thee the Companion of my heart,
But my body is here for those that desire its company,
And my body is friendly towards its guest,
But the Beloved of my heart is the guest of my soul.
—Rabi’a al-Adawiyya of Basraa-

Ya Huu

Tuesday, May 22, 2007

Munajat Uwais al-qarni

Munajat 'Uways al-Qarni:

Anta Rabbi wa ana al-'Abd... Anta al-Khaliq wa ana al-Makhluq... Anta al-Razzaq wa ana al-Marzuq... Anta al-Malik wa ana al-mamluk... Anta al-'Aziz wa ana al-dhalil... Anta al-Ghaniy wa ana al-faqir... Anta al-Hayy wa ana al-mayyit... Anta al-Baqi wa ana al-fani... Anta al-Karim wa ana al-la'iim... Anta al-Muhsin wa ana al-musi'... Anta al-Ghafur wa ana al-muznib... Anta al-'Azim wa ana al-haqir... Anta al-Qawiy wa ana al-dha'if... Anta al-Mu'ti wa ana al-saa'il... Anta al-Amin wa ana al-khaa'if... Anta al-Jawwad wa ana al-miskin... Anta al-Mujib wa ana al-daa'i... Anta al-Syaafi wa ana al-maridh..."

Monday, May 21, 2007

Quote from Rumi



Leave all worries behind and make your heart totally pure, like the face of a mirror with no image or design. Once your heart is cleansed of all images, it will contain them all..

Sources: Breathing Truth Quotations from Jalaluddin Rumi
Muriel Maufroy, ( 1997)
Original artwork by Xajbek Suluha

The language of love


The language of love has no words
Listen
For God’s sake

The syntax of the heart’s longing
Is silence
Neither noun nor verb nor consonant

Why all this talk then, O Lover?
Sit and wait
Slow the heartbeat, ease the breath

Unless you become thought
Less
There is no room in you for Hu

Poetry is self-indulgence
Words a veil,
Silence, silence, silence

And the Beloved bursts forth
Everywhere
And all is Love

- Irving Karchmar, May 2007-

Sunday, May 20, 2007

Bai'ah dan hukumnya disisi syarak


Assalammualaikum..

Baiah dan Hukumnya Di Sisi Syarak.

Baiah ialah perjanjian untuk memberi ketaatan. Orang yang berbaiah ialah seolah-olah ia membuat janji setia untuk menyerahkan dirinya dan urusan kaum Muslimin kepada amir atau ketuanya. Ia tidak akan melanggar kepada janji-setianya terhadap amir dalam urusan tersebut malah ia mestilah mentaati apa yang dipertanggungjawabkan ke atasnya sama ada ia suka ataupun ia benci.

Baiah ialah suatu perbuatan sunnah Nabi yang pernah diberikan oleh kaum Muslimin beberapa kali kepada Rasulullah s.a.w semasa baginda masih hidup seperti Baiatul Aqabah pertama, Baiatul Aqabah kedua, Baiatul Ridhwan. Selepas kewafatan baginda para sahabat terus berbaiah kepada Ulil-Amri mereka.

Imam Al-Bukhari meriwayatkan dari Junadah bin Abu Umayyah dari 'Ubadah bin Al-Samit yang menyatakan: "Rasulullah s.a.w telah memanggil kami, lalu kami pun memberi baiah kepada baginda... kemudian 'Ubadah berkata: "Di antara perkara yang diminta kami berjanji ialah; Kami berjanji mendengar dan mentaati (Rasulullah s.a.w) dalam perkara yang kami sukai dan kami benci, dalam keadaan kami susah dan senang, tidak mementingkan diri sendiri, tidak membantah terhadap ketua dalam urusan-urusan kecuali kami melihat kekufuran terhadap Allah secara nyata dengan bukti yang terang dan jelas." (Dari Sahih Al-Bukhari-Bab Al-Fitan)

Dalam bukunya "Fi Al-Din Al-Khalis" Sadiq hasan Khan berkata: "Di dalam hadis ini terdapat dalil bahawa tuntutan berbaiah ke atas para sahabat adalah satu sunnah, demikian juga baiah yang diberikan oleh para sahabat kepada Rasulullah s.a.w adalah sunnah. Menunaikan adalah wajib manakala mencabulinya adalah maksiat."

Rukun-rukun Baiah:

Bergabung dengan Harakah Islamiah pada hakikatnya bermaksud bergabung secara langsung atau amalan di dalam Islam. Ia merupakan permulaan perjanjian baru dengan Allah dan memberikan baiah untuk beramal dan berjihad pada jalan-Nya.

Asy-Syahid Imam Hassan Al-Banna telah merumuskan tentang rukun-rukun baiah dengan berkata:

"Rukun baiah kita semuanya sepuluh, peliharalah ia dengan sebaik-baiknya".

1. Faham.

2. Ikhlas.

3. Amal.

4. Jihad.

5. Berkorban.

6. Taat.

7. Tetap Pendirian.

8. Tegas.

9. Persaudaraan.

10. Percaya.
---------------------------------

Ya, bai`ah adalah sunnah.

Dari manhaj tasawwuf yang saya belajar, bai`ah membawa erti bahawa anda menisbahkan diri kepada silsilah yang mubarakah, di mana orang yang berbai`ah di dalam tariqat adalah ahl an-nisbah. ahl an-nisbah ini bergerak dengan madad (bantuan) tariqatnya. Tariqat ni seperti angin yang mendorongnya dari belakang untuk terus melangkah di dalam suluknya melawan 4 musuhnya: syaitan, hawa, nafsu, dan dunia. Kekuatan inilah yang biasa terasa bagi mereka yang berbai`ah.

wallahu'a`lam, dalam setiap tariqat ada tugasnya masing2 (biasanya wirid). Bila dah berbai`ah anda seolah2 bernazar untuk beramal wirid2 tertentu. Bernazar untuk amal yang sunat, dari segi hukum fiqh jatuh wajib kepada orang yang bernazar. Natijahnya ialah anda jadi istiqamah di dalam sesuatu amalan sunat.

Pesanan seorang syaikh: "at-tariq `aziz", yaitu tariqat itu sesuatu yang tinggi. Maka orang yang berbai`ah tapi lalai dalam tugasnya (wirid dan mujahadah) satu hari akan "ditendang" keluar, bukan dari murshid, tapi tariqat itu sendiri, wallahu'a`lam.

dipetik dari bicarasufi.com

ya huu,
-azman-